Hvor tidligt kan man få vitiligo??

Dette rum er til generel snak om vitiligo/pigmentmangel

Hvor tidligt kan man få vitiligo??

Indlægaf almoai » 20 10 2009, 19:21

Hej allesammen
Jeg har prøvet at søge lidt på nettet ang vitiligo, men fandt ikke rigtig noget jeg kunne bruge...

Min lille datter som lige er blevet 2 år, og hun har igenem en måneds tid haft en lys plet på den ene kind, plus lidt på den anden. Det er vokset en smule siden start.

Jeg ved ikke om det er vitiligo, men frygter det eftersom hendes ene onkel har det (han er afrikaner)

Ved i om det er arveligt? Kan man få det som 2 årig? Og starter det ikke normalt på fingrene??

Håber nogle kan hjælpe mig.

Mvh. Louise
almoai

Re: Hvor tidligt kan man få vitiligo??

Indlægaf mikeymike » 21 10 2009, 18:12

Hej.
Langt de fleste får det i teenage's årene, men vitiligo er set på små børn også...
Og vitiligo kan være arveligt, min oldefar havde det... og vi er så nu 3 i min generation som har fået det af ham, hvor jeg er ramt over stort set alt, min bror og kusine i meget lille grad.
Vitiligo starter ikk nogen bestemte steder. Dog er vitiligo oftest symetrisk, dvs har en arm det, har den anden nok også ca samme sted... f.eks. albuer...
Vitiligo rammer ofte, knæer, albuer, hænder, øjne, mund, brystet, armhuler, kønsorganer...
Håber mit svar hjælper lidt
Hilsen Mikael
mikeymike

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf almoai » 21 10 2009, 21:01

Hej Mikael
Tak for dit hurtige, brugbare svar.
Jeg talte idag med lægen, som sagde at det er yderst sjælent at børn får det men at de kan få det, så jeg fik en henvisning til hudlægen. For jeg vil ikke gå igang med svampebehandling eller andet før jeg er sikker på hvad det er.
Meget tyder så på at det er vitiligo... -Huden er jævn -Det sidder på begge kinder -Det klør ikke -Og hendes onkel har det også...
Jeg håber inderligt at hudlægen ikke bekræfter min bange anelse, for min lille pige er halv afrikaner, så det ses meget tydligt på hende :cry:
Ærgeligt hvis hun skal gå igennem et helt liv med dette.
Mvh. Louise
almoai

Indlægaf mikeymike » 22 10 2009, 19:13

Håber på det bedste for jer... Og ja, det ses meget sjældent hos helt små børn..
Vil dog sige, hvis det er Vitiligo, synes jeg det er godt hun får det allerede nu, da hun så ikke kender til andet... Hvormod, hvis hun først fik det som 16-18års alderen, ligesom jeg... Kan det gøre hende meget ked áf det, og pga jeres afrikanske afstamning, gøre at hun lukker sig inde... Håber du kan forstå min tanke... For vitiligo handler om selvaccept... Når man selv har accepteret det, kan man bevære sig frit....
mikeymike

Indlægaf jowni » 18 01 2011, 11:03

Min søn var 3 år da jeg konstaterede hvid plamage i højre side af panden og lidt rundt ved øjet. Jeg mener at huske det opstod efter at han havde haft kradset sig og der var lidt ar, men den hvide plamage er meget større end såret var - så det kunne ikke være et arvæv som man jo også ser kan blive hvidt.
Lægen gav ham noget creme (kan ikke huske for hvad) men det har ikke hjulpet. Plamagen voksede sig lidt større over det næste års tid, men jeg har accepteret at sådan ser det ud og laver ikke noget stort nummer ud af det. Han er jo den samme indeni :-) Selvfølgelig er det ikke rart at være anderledes, men selv er jeg døv på det ene øre og har været det siden jeg var 4 og derfor har jeg måske nemmere ved at acceptere at han har et (kosmetisk) "handicap".
Han er nu 8 år og han har overhovedet ikke selv skænket det en tanke. Det kan være jeg skal gøre ham opmærksom på det på et tidspunkt, så han er forberedt på evt. drillerier, men jeg vil ikke gøre det nu.
Dette bare for at fortælle at min søn også er en "tidligt tilfælde", da MikeyMike siger at det ikke er så kendt, så jo flere der skriver om dette, jo mere "normalt" bliver det vel.

/Joan
jowni

Indlægaf mikeymike » 18 01 2011, 19:36

Hej Joan....
Grinte sku lidt, ved din sidste kommentar.... Og ja, du har helt ret, jo flere børn der har det/jo mere omtale, jo mere almindelig bliver det jo selvfølgelig :-)
Hilsen Mikael
mikeymike

Indlægaf Jessie » 17 02 2018, 15:52

Hej Louise!
Var det vitiligo din datter havde?
Jeg har lige opdaget at min søn på snart to år også har en stor hvid plet på begge kinder. Og han er også mulat. Pletten er ikke så hvid endnu, men den bliver måske hvidere med tiden??
Mvh
Jessie
Jessie

Tilbage til Generelt