Vi er hvad vi spiser.......

Har du erfaring eller søger du andre med erfaring i en bestemt behandlingsform, så benyt venligst dette rum.

Vi er hvad vi spiser.......

Indlægaf MortenKand » 06 08 2014, 17:48

Kære alle,

Jeg er netop blevet medlem af dette forum, og har ikke gnavet mig igennem alle de gode input endnu. Jeg har vitiligo over hele kroppen og er derfor meget interesseret i at finde en kur.

Her er mange ting også prøvet uden held men for bare 14 dage siden begyndte jeg at drikke vandkefir, som jo er probiotisk.

Heg tør næsten ikke tro på det, men må altså konstatere at der er kommet pigment tilbage på begge mine hænder på små områder (fra små pletter til et par steder der måler ca. 1/3 cm2).

Da jeg søgte videre på nettet om dette emne stødte jeg på den fine blog, som jeg linker til og som fortæller om hvordan en kvinde stort set er kommet af med sin vitiligo. Jeg bemærkede at hun også, som mange af jer herinde, trækker på megen forskellig viden om vitaminer og kost. Derfor kan beretningen måske være god for nogen.

Rigtig god fortsat sommer til jer alle
Morten

http://legallyvegan.com/how-i-cured-my- ... y-changes/
MortenKand

Re: Vi er hvad vi spiser.......

Indlægaf SusanneR » 10 08 2014, 21:18

Hej Morten.
Det lyder meget spændende :P Er det kun vandkefir du er startet med, eller har du også lavet en kostomlægning hvor du undgår de ting hun skriver om, inden for de sidste par måneder?
Det lyder jo næsten for godt til at være sandt :shock: :P
Men et kæmpe held og lykke til dig. Jeg håber virkeligt at det bliver ved med at virke for dig :P
Susanne
SusanneR

Geografisk sted: Jylland

Indlægaf MortenKand » 10 08 2014, 21:28

Hej Susanne,

Jeg har ikke lavet andre ændringer. Jeg lever sundt og dyrker motion og forsøger ikke at stresse igennem hverdagen, da jeg er sikker på at netop stress er roden til meget ondt. Men det er jo også en svær størrelse at håndtere.

Jeg laver flere opskrifter med vandkefir - eksperimenterer med forskelligt indhold og forskellig trækketid. Den sidste jeg har prøvet indeholder også chili. Det var rigtig godt: Den blev ikke stærk på nogen måde, men havde en snært af chiliens dejlige smag.

Hvis du bor i Århus er du velkommen til at komme og få en portion vandkefir af mig. Sig til hvis det har interesse.

Morten
MortenKand

Indlægaf SusanneR » 10 08 2014, 21:33

Jeg bor ikke tæt på Århus... Men tak for buddet. Er lidt lettet over at se på nettet at det ikke et eller andet fup/pyramide firma der bare vil sælge noget smart til os...
Men det lyder godt nok spændende. Men hvordan lever du ellers? Tager du vitaminer og spiser du mælkeprodukter og hvede m.m.
Vi har jo snart prøvet ret mange ting ;-)
Susanne
SusanneR

Indlægaf MortenKand » 10 08 2014, 21:48

Hej igen Susanne,

Jeg har ikke haft så meget tid til at studere alle indlæg endnu, men jeg har godt set at der er prøvet mange ting af. Min mor har også vitiligo, så igennem tiderne har vi jo nok snakket en del om det og prøvet en del. Men ikke sådan organiseret.

Jeg kontaktede den svenske læge og immunolog Sanna Ehdin for et par år siden. Hun er kolosalt inspirerende på mange måder - ikke kun for "sådan nogen som os" :-) Hun har skrevet bogen "Det Selvhelbredende Menneske". Der er en teoribog og en opskriftsbog. Jeg kan kun anbefale at læse dem. Men hun påpegede at det første jeg burde gøre, var at droppe mælkeprodukter. Det gjorde jeg så igennem et par år. Det gav dog hverken effekt på den ene eller anden måde. Men jeg kom til at holde af soya-mælk :-) Jeg gik så fra det igen, men overvejer om jeg nu skal gå tilbage til soya-mælken.

Generelt har jeg det sådan at jeg ikke vil leve yderligtgående på nogen måde. Det vil sige jeg spiser kød - men i små mængder og økologisk i det omfang det er til at få. Jeg spiser masser af grønt - næsten altid økologisk og jeg laver masser af grøntsagssaft af rødbeder, gulerødder, æble, ingefær, citron osv. Altid økologisk. Jeg drikker meget lidt alkohol og ryger ikke.

For nogen kan det måske lyde yderligtgående (?) men det synes jeg altså ikke det er. Jeg bliver vred over at normalen er at skulle spise fødevarer, der er fyldt med giftrester og kød der er fyldt med medicinrester fra dyr der ikke har haft det godt. Jeg ved at det er en helt anden snak. Men det er bare for at fortælle om min motivation.

Nå, men altså. Det forsøg jeg har kørende nu, er altså alene omkring kefir. Og så overvejer jeg som sagt at gå over til soyamælk igen. Jeg tager ekstra d-vitamin og i perioder magnesium i forbindelse med min sportsudøvelse.

Hmmm. Det blev en længere snak. Jeg håber at du kan bruge det :-)
MortenKand

Indlægaf SusanneR » 10 08 2014, 22:07

Det kan jeg helt klart bruge. -og sikke en befrielse :P For mange af os har jo været på forskellige krævende kure med mange forbud.. Det kan man leve med i en periode, men hvis der ikke kommer et godt resultat, ja så smuldre ideen med det.
Jeg lever ça son du, og har også været på soya/ris mælk... og jeg har i længere perioder spist mælkesyre produkter fra forskellige firmaer. Men gør det ikke pt.
Men jeg tror også at det kommer fra kroppens psykiske tilstand.
Jeg har haft bogen i hænderne men som jeg kan huske det, så syntes jeg ikke helt om den... Jeg tror jeg lige får fat i den igen.
Men jeg håber du vil holde os opdateret :P
Susanne
SusanneR

Indlægaf MortenKand » 10 08 2014, 22:24

Kære Susanne,

Jeg skal nok holde dig og andre interesserede opdateret på hvordan det går.

Sanna Ehdin er dejlig at have med at gøre, fordi hun tror på "det hele menneske" - SAMTIDIG med at hun er en respekteret læge :roll:

Jeg kan læse at jeg er enig med mange herinde om at vitiligo (og for den sags skyld de fleste andre forhold omkring vores helbred) skal ses i en sammenhæng. Det kan f.eks. godt være at vi mangler et vitamin. Men HVORFOR gør vi så det? Er det stress? Er det mave/tarm flora'en? Eller er det andre forhold, der gør vores krop ringere til at optage et vitamin, end andre mennesker?

Tanken om det hele menneske synes jeg ikke at man kan komme udenom, selvom jeg synes at tendensen ofte lader til at gå den anden vej.

Nå. Men jeg lover at skrive hvad der sker. Og hvis der sker forandringer lige så hastigt som indtil nu, så bliver det jo snart meget synligt.

Jo: En ting mere, som andre snakker om både her og andre steder. Sukker som er industrielt bearbejdet (eller måske sukker i det hele taget?) er ikke godt for vores kroppe på nogen måder. Det er også et område jeg vil tage fat på uden at være fanatisk. Sukker spiller en afgørende rolle for formeringen af vand-kefir. Kulturen lever og formerer sig når den får sukker. Sukker spiller også en afgørende rolle for hvordan vores celler fungerer og på vores mave-tarm funktion. Derfor vil jeg ganske snart skrue ned for mit sukkerforbrug. Det er ikke stort i forvejen, men nu skal der skæres ned. Det kunne jeg også have store forventninger til. Men igen: Jeg skal nok berette :shock:

Morten
MortenKand

Indlægaf SusanneR » 11 08 2014, 07:48

Tak :P
Jeg har lige set på bogen, har ikke læst den endnu 8)
Men det bliver spændende at følge dig.
Jeg har jo som sagt prøvet en del, men ikke dette :P
Held og lykke :!:
Susanne
SusanneR

Indlægaf SusanneR » 10 09 2014, 13:15

Jeg har nu læst bogen. Kan anbefales til alle :P

Er der noget nyt fra dig Morten :P
Susanne
SusanneR

Indlægaf MortenKand » 10 09 2014, 13:25

Hej Susanne,

Dejligt at du kan li bogen. Den er meget inspirerende synes jeg. Helt ligesom forfatteren er det :-)
Jeg har haft en meget turbulent periode og har ikke fået drukket nok til at det er virksomt, men status er at de pigmentområder der dukkede op, fortsat er der. Men der er ikke kommet flere til, såvidt jeg kan se.

Jeg skal nok opdatere når/hvis der er nyt i sagen :-)

Morten
MortenKand

Tilbage til Behandlingsformer