Vitiligo & Refluks

Har du erfaring eller søger du andre med erfaring i en bestemt behandlingsform, så benyt venligst dette rum.

Vitiligo & Refluks

Indlægaf Hilfiger » 13 05 2014, 22:29

Jeg fik Refluks (for meget mavesyre) i 2008. Og har taget Receptpligtig medicin mod det siden da. Piller er Nexium 40MG 2 X dagligt.

De piller gør desværre det at ens immunforsvar ryger drastisk ned ved langvarig brug samt for lidt mavesyre. Allerede efter 2-5 år har man oplevet at brugere af denne slags medicin får Vitiligo.

Dette fandt jeg på en Dansk hjemmeside :

Langsigtede bivirkninger:

Nexium har potentialet til at påvirke absorptionen af vitamin B12 . Dette kan føre til et problem, kendt som perniciøs anæmi , som er den manglende evne til at absorbere vitamin . Under B12 injektioner eller tilskud af B12 kan forebygge yderligere mangel og konsekvenser .

Og hvad er symptomer på perniciøs anæmi :

Ved debut under 60 års alderen er sygdommen forårsaget af en autoimmun gastrit, som ofte er ledsaget af andre (arvelige) organspecifikke sygdomme i thyroidea, pankreas (IDDM), binyrer (Mb Addison), eller hud (vitiligo)

Se evt her : https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... es-anaemi/

Så et eller andet sted har jeg fundet den skyldige mht min Vitiligo.

Min hudlæge siger at man skal finde den skyldige som gør at vores Immunforsvar ryger ned eller gøre åndsvage ting ved vores hud & krop men det er svært især ved Vitiligo.

Min eftersøgnings Resultat ville jeg selvfølgelig informere ham om når jeg skal op hos ham igen her til Juli.

Jeg er selvfølgelig stoppet med at tage Nexium for 2 måneder siden. Og kan absolut ikke mærke min Refluks overhovedet. Jeg skal bare ikke spise for meget fedt mad.

I mellemtiden tager jeg Probiotika 9 Classic sammen med alle mine andre Vitaminer :

http://www.naturoghelse.dk/shop/nds-pro ... 2694p.html

Den skulle rette op på vores tarme osv så man optager maden & drik bedre.
Hilfiger

Re: Vitiligo & Refluks

Indlægaf SusanneR » 08 06 2014, 22:42

Men mener du så at Vitiligo kommer af mangel på B12, eller er mangel på B12 kommet af den autoimmune sygdom Vitiligo? Som er kommet af medicinen...
Jeg skal lige være 100% med :P
Det er da en fantastisk oplysning :P :P :P
Susanne
SusanneR

Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Hilfiger » 09 06 2014, 22:32

Jeg tror ikke på at KUN mangel på B12 vitamin kan medføre Vitiligo.
Der er sikkert masser af andre Vitaminer man går glip af når man som mig har indtaget Nexium (mavesyreneutraliserende tabletter) i længere tid. Fordi det også fører til Autoimmun sygdomme såsom Vitiligo.

Jeg kan imellemtiden tilføje at jeg fik taget en masse blodprøver for 1 uge siden. De viser intet skævt. Alt er i tip top. Min læge sagde at mit B12 niveau er rimeligt højt. Så måske skulle jeg få den sidste sprøjte i August og så slut.

Tilgængel er min Vitiligo ikke spredt sig overhovedet siden jeg fik det sidste sommer 2013. Men jeg holder stadig fast ved mine Vitaminer som jeg indtager til dagligt :-)
Hilfiger

Indlægaf SusanneR » 11 06 2014, 08:13

Tak for info. :P :P Vigtig info :!: Jeg vil lige komme med lidt info om hvordan man finder ud af om man mangler B12 for ellers vil mange sikkert få et svar på en blodprøve som viser, at de har meget B12 i blodet, fordi vi tager vitaminer med B12, men problemet er at vi ikke optager det, eller kun optager lidt af det.

Optagelsen af B12-vitamin er afhængig af et protein, der dannes i mavesækkens slimhinde. Mangel på proteinet, der også kaldes ”intrinsic factor”, kan føre til sygdomme. En sådan mangel ses næsten altid ved svækkelse af mavesækkens slimhinde og manglende produktion af mavesyre.
B12-vitamin optages i tyndtarmen. En normal balance i tarmbakteriefloraen er nødvendig

Om man mangler B12-vitamin kan måles i blodet. Det er et problem, at man ikke alene kan stole på måling af B12-vitamin i blodet, da det ikke altid er udtryk for vævstilgængeligheden af vitaminet. Målinger af plasma-homocystein og plasma-methylmalonat (P-MMA) belyser mere sikkert, om man omsætter vitaminerne rigtigt i kroppens væv og har nok af dem. Man kan se forhøjede værdier af disse to ting (der er udtryk for mangel på B12-vitamin og folinsyre) på trods af, at blodværdierne for B12 og folinsyre er inden for det normale område. Let forhøjelse skal dog ikke tages som udtryk for sygdom!!!!
Et tredje indirekte mål for mangel på B12-vitamin er måling af holo-trans-cobalamin, som er et B12-holdigt protein i blodet, som det er vigtig at have nok af for, at B12-vitaminet kan leveres i kroppen, hvor der er brug for det.

Det almindeligste tegn på B12-mangel er en lammende træthed, som dog også kan skyldes andre ting, fx depression, stress, søvnmangel eller kropslige sygdomme. Desuden er der ofte myrekryb, føleforstyrrelser med nedsat følelse, fx under fødderne med en fornemmelse af at gå på puder, og stikkende smerter. Balancen bliver dårligere, fx under af- og påklædning, og de ramte bevæger sig på en anden måde end tidligere. Det kan også medføre nervøsitet, angst, depression og hallucination.
Susanne
SusanneR

Geografisk sted: Jylland

Tilbage til Behandlingsformer