Frustration..

Har du erfaring eller søger du andre med erfaring i en bestemt behandlingsform, så benyt venligst dette rum.

Re: Frustration..

Indlægaf mikeymike » 17 09 2012, 22:48

Susanne, nej det har jeg nok ikke :) hihi

Henriette, jeg har aldrig forbundet mine pletter med overvægten... Begyndte og tage alvorligt på som 11-12 årig, og fik vitiligo som 14-15år, og det var ca 1 år efter jeg blev solskoldet. Så det er der jeg tror vitiligoen startede for mig. Også var jeg også arvelig betinget. Vitiligo, springer oftest 2 generationer over. Og min oldefar havde også vitiligo... Og i min generation af familien, er vi 4 som har vitiligo... Mig, min bror, og en kusine og en fætter. Jeg er blevet rart fra top til tå næsten. Hvorimod mine familiemedlemer, kun har 4-10 små pletter ialt....

Så min personlige holdning er, at jo kosten kan nok betyde noget for nogen... Men for at skære det helt ud..... Hvis jeg var 100% sund hele mit liv, tror jeg stadig jeg havde fået vitiligo... Men måske ikke så kraftigt ramt.... Og derved tror jeg hellere ikke, at min tidligere usunde livsstil har gjort noget værre....
Men derimod, tror jeg på arveligheden, og at man kan fremprovokere vitiligo via solskoldning, og ulykker... Feks, Richard Hammond (ham den lille fra TopGear), han fik vitiligo pga en bilulykke...
Prøv feks og hør sangen "mmm mmm mmm" med Crash Test Dummies. Der synger de om en dreng som var i en bilulykke, hvor han hår gik fra sort, til hvid... Vitiligo, er nemlig en måde som kan reagere på, hvis den har været udsat for stress, som i en ulykke...
mikeymike

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf SusanneR » 18 09 2012, 11:33

Hej Henriette :) .

Ang. Kuren så startede jeg i går middag med at lave en kæmpe portion grøntsags suppe som jeg så spiser de næste par dage, sammen med noget kylling og grov pasta hvis jeg mangler lidt forandring, og havregrød med en masse mandler til morgenmad. Derefter et det bare med at lave en potion mere eller finde på noget andet spændende ud fra nedenstående principper. Efter 3 uger begynder jeg stille og rolig at spise noget fra forbudt listen. Men der kan godt gå op til 3 mdr. inden jeg spiser både gær, sukker og alkohol på samme dag. Jeg fortsætter med mine normale tilskud og tager en kur med hvidløgspiller, dida eller olivenpiller i mindst en mdr. Det er ikke så svært. Kræver bare en termokande til suppen hvis man skal ha madpakke med. :!:
Det er ikke det samme som stenalderkost, der skal man jo spise meget frugt Ikk?

Mikael……
Sangen høre jeg som et chok der påvirker livsenergien, det kan gøre en gråhåret på en nat. Det er der mange fortællinger om, og ganske godt beskrevet i de gamle akupunktur bøger. Det har med nyreenergien at gøre og ikke vitiligo. –Den køber jeg ikke helt :wink: .
Men jeg giver dig 100% ret i at chok og stress kan påvirke vores immunforsvar og derigennem vitiligo. Jeg giver dig også ret i at solskoldning kan være en udløsende faktor. Selvom jeg ikke kan få den til at passe i mit tilfælde.

Men men men hvis man har været udsat for et chok og ikke har fået den rigtig forløst/bearbejdet, så tror jeg at kroppen går rundt men en evig lille stress, er agtpågivende og kroppen er hele tiden klar til flugt.
Den ved ikke hvornår den, for eksempel, kan blive overfaldet igen, påkørt eller gjort til grin foran en forsamling. Hvis man ikke får set på det problem og får kroppen forklaret at der ikke er noget at frygte – verden er god og man kan godt slappe af og gi sig hen. Så holder man jo på sig selv hele tiden ( er du med?!) – og dermed holder på sit mavesyre =For lav. Holdet på sin afføring= forgifter sig selv. Eller har konstant forhøjet stress hormon, fordi man er evig klar til kamp, som giver for meget mavesyre= Mavesår, sure opstød og diarre. Man passer på sig selv og lukker ikke så mange ind i ens verden= Nærings stoffer, B-12 ind gennem tyktarmen, den gode ilt gennem lungerne.
Den vej tror jeg at vores psyke påvirker vores optagelse, og dermed er det jo også rigtigt at vi kan spise b-vitaminer og broccoli i 10 år uden at der sker det helt store – men jeg tror også at i en sund krop, der forløses alt også letter. Når man renser ud så bliver sindet også renset for dårlige tanker og bindinger. Mange kender sikkert, hvis men ikke er kommet af med afføring i flere dage, så fylder det utroligt meget i ens tanker, og man tænker og føler sig lettet når tarmen bliver tømt hver dag.

Høømmm :!: :roll: :!: . Nå men det vil sige var bare at jeg tror at maden har betydning -det var den korte version :) .
Susanne
SusanneR

Geografisk sted: Jylland

Indlægaf SusanneR » 18 09 2012, 11:43

Hej Henriette.
Her er hvad du må spise :wink:

Du kan spise følgende fødevarer, når du er på candida kur:
Grøntsager
• Agurk
• Alle typer kål
• Artiskok
• Asparges
• Aubergine
• Avocado
• Bladselleri
• Broccoli
• Bønnespirer
• Græskar
• Gulerødder
• Kinaradise
• Tang
• Hvidløg (dræber candida svampen)
• Knoldselleri
• Løg
• Majroer
• Pastinak
• Peberfrugt
• Peberrod
• Persillerod
• Porre
• Radisser
• Ræddike
• Selleri
• Spinat
• Squash
Mælkeprodukter
Økologisk smør og piskefløde.
Yoghurt med probiotiske kulturer er de eneste mælkeprodukter, der er tilladt på en candida kur. Probiotisk yoghurt dræber candida svampen.
Soya og risdrik
Animalske fødevarer
• Fisk og skaldyr (alle former inkl. konserves)
• kalkun
• Kylling
• Oksekød
• Æg
Røgede og vakumpakkede animalske fødevarer skal undgås.
Krydderier og urter
• Basilikum
• Cayenne peber
• Citronsaft
• Dild
• Estragon
• Gurkemeje
• Ingefær
• Kanel
• Karry
• Karse
• Koriander
• Muskatnød
• Nellike
• Oregano
• Paprika
• Persille
• Purløg
• Rosmarin
• Salt
• Sort peber
• Spidskommen
• Timian
Øvrige fødevarer
• Boghvede
• Basmati og jasminris
• Brune ris og vilde ris
• Frø og kerner
• Fuldkornsmel
• Fuldkornspasta
• Havregryn
• Hirse
• Knækbrød ( urtekram uden gær, hvedemel og sukker )
• Linser
• Nødder (undgå dog peanuts og pistacienødder)
• Olier (undtagen majsolie og jordnøddeolie)
• Rugbrød der ikke indeholder æg og hvedemel
• Tahin (sesampuré)
• Tofu
Susanne
SusanneR

Indlægaf HenrietteNielsen » 18 09 2012, 16:57

Mange tak for det Susanne! Jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang! :D Du skriver du har prøvet den flere gange, har det påvirket dine pletter, eller er de uforandret? :) Og ved du lang tid denne kur skal overholdes for at det får en effekt? :)

Og Mikael du har nok ret i at psyken også skal spille en stor rolle. Men som Susanne kommer ind på, så svækker en dårlig psyke ens immunforsvar, og kan derfor også påvirke mavesyren og tarmene. Dette kan igen forklare at man med overfølsomme tarme og ubalanceret mavesyre ikke kan tåle de fødevarer (i samme mængder), som så mange andre kan. En dårlig psyke er også ofte forværret med en dårlig kost, eftersom ens blodsukker er ustabilt har man derfor lettere til depression. Jeg ved ikke om det er mig der som er helt forkert på den, men ligegyldig hvordan jeg vender og drejer den, så finder jeg kosten som en afgørende faktor i henhold til vitiligo. :)

Min plan for at få bugt med vitiligoen er indtil videre, at begynde på denne antisvampe kur. Herefter vil jeg forsøge med en glutenfri kost i et par uger, og først herefter vil jeg begynde at tage mine mange kosttilskud og vitaminer. Jeg føler nemlig ikke de gør hverken fra eller til som jeg tager dem nu, men efter sådan en kur vil min krop (forhåbentlig) optage vitaminerne. Det vil de eftersom min mit tarmsystem og min mavesyre gerne skulle være balanceret. Om det virker eller ej kan kun tiden vise, men indtil videre er jeg optimistisk før andet er bevist. Virker det ikke, så må jeg forsøge noget nyt. Der er jo nok af bud på hvordan det skal tackles, og før eller siden satser jeg på at sætte flueben på en kur der virker. Har man håb og viljestyrke med sig, er man ihvertfald nået et god stykke af vejen! :) Fortsæt god dag til jer!

Henriette.
HenrietteNielsen

Indlægaf SusanneR » 18 09 2012, 17:49

Hej :)
Jeg har været på den for 15 år siden og der havde jeg ikke vitiligo :wink:
Susanne
SusanneR

Indlægaf mikeymike » 18 09 2012, 20:45

Spændende læsning i begge skriver...
Og dejligt, at vi har hver vores "overbevisninger" omkring vitiligo...
Jeg har ikke den helt store fidus til at kosten kan "fjerne" mine pletter... Men føler man at man kan det, skal det jo selvfølgelig prøves af :)
Pøj pøj med kuren til jer begge to :)
mikeymike

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf hannah » 04 10 2012, 11:33

Hejsa. spændende læsning. Det er et stykke tid siden, jeg har været forbi her. Jeg får stadig flere og flere hvide pletter :( Er snart helt hvid i ansigtet, men det gør det så nemmere med selvbruneren :wink: Jeg kommer aldrig til at acceptere min sygdom eller tilstand.

Jeg er af den ovebevisning at vores sygdom hænger sammen med vores tarme, med dårlig optagelse af vitaminer. Jeg har lige været igennem en ordentlig omgang med min mave, det sker for mig indimellem, så store smerter at det kun er morfin, som kan smertedække det. Det er betændelse i min tyktarme, som lige pludselig kan opstå, jeg har ikke Morbus Chrom, er bleven testet. Så længe jeg kan huske, har jeg haft problemer med min mave.

Jeg er så spændt på at høre om jeres kur. Husk at fortælle :D Held og lykke med det.

Hilsen Lena
mvh lena
hannah

Geografisk sted: århus

Indlægaf SusanneR » 14 01 2013, 23:13

Nå ja, den der kur der…… :wink:
Jo … ja… Jeg var 100% på den i 3 uger og begyndte så lige så stille at spise ”normal” igen.
Det er ret besværligt men en rigtig god kur og jeg følte mig meget sund, og jeg lever sundere nu.
Men jeg tror ikke der er kommet mere pigment, det er lidt svært at se på denne årstid, men der er helt sikkert ikke kommet nye hvide pletter. :)
Så bare spring ud i det, hvis der er nogen der vil prøve.
Susanne
SusanneR

Foregående

Tilbage til Behandlingsformer