Solarie og vitiligo

Har du erfaring eller søger du andre med erfaring i en bestemt behandlingsform, så benyt venligst dette rum.

Solarie og vitiligo

Indlægaf Karen H » 02 08 2012, 12:35

Hej alle

Jeg har haft vitiligo siden jeg var 9 år (er nu 45). Jeg har i mange år været rigtig ked af det. Hvor jeg blir brun blir jeg rigtig brun, så der er stor forskel. Accepten har dog sneget sig ind efterhånden. Jeg har kun lidt pigment tilbage og nåede på et tidspunkt til ; nå ja bare jeg er ensfarvet.
Sidste sommer mødte jeg imidlertid en kvinde fra USA, som havde vitiligo i sine unge dage. Hun blev af en læge rådet til at tá solarie og hun har kun en enkelt plet tilbage på den ene fod. Jeg tænkte efter lidt tid at det måtte jeg da prøve. Allerede efter første besøg i solariet (hvilket var en kæmpe udfordring da jeg jo altid har fået at vide jeg skulle blive ude af solen), kunne jeg se små brune pletter titte frem. Det bliver de ved med. Der er absolut lang vej, og ser det som et eksperiment. Steder hvor jeg ikke har haft pigment i over 35 år er ved at vende tilbage. Jeg ved at solarie muligvis kan være kræftfremkaldende men det kan alle mine forbrændinger, som har været der i årenes løb også.
Jeg startede med 2 min i solariet og har gradvist øget tiden og er der i dag 8-10 min 2-4 gange om ugen. Det særlige ved solariet skulle være uvb strålerne.

Kh Karen
Karen H

Re: Solarie og vitiligo

Indlægaf SusanneR » 03 08 2012, 19:25

Hej Karen.

Hold da op hvor godt, og nemt… Hvis det virkelig kan passe er det da næsten for mærkeligt at det ikke er afprøvet før. :)
Men du starter også rolig op, og alligevel kan du hurtig se noget…. Mærkeligt at solen så virker modsat, det gør den i hvert fald på mig. Har lige været en uge syd på. Godt nok helt uden vitamineren, og så angreb det hvide da godt nok. Jeg kunne se udviklingen på mit knæ fra dag til dag. Fik godt nok travlt med at komme op i b-dosis da jeg kom hjem. Og nu ser det ud til at der er ro på igen.
Men solariet skal da prøves, men er der andre der har været der forbi :?: :?:
Susanne
SusanneR

Geografisk sted: Jylland

Indlægaf Karen H » 05 08 2012, 09:12

Hej Susanne

Ja, det er virkelig mystisk. Det kvinden i USA fortalte mig, var at det havde noget med solariets uvb stråler at gøre. Jeg har lige været 14 dage i Tyrkiet, hvor jeg ikke har smurt mig særlig meget ind. Så jeg tror, at min krops modstandsdygtighed over for solen kan være hærdet også. Hvis du starter op på solarie også, vil jeg mægtig gerne høre hvilke erfaringer du får. Det er i hvert fald det som har hjulpet mig mest.

Karen
Karen H

Indlægaf Karen H » 05 08 2012, 09:20

Hej igen Susanne

Jeg har også sklerose og tar i den forbindelse også en del b (bl.a. B12 som injejtion) og d- vitaminers og får jævnligt testet min krop for ubalancer og mangler mht vitaminer og mineraler. Måske er det med til at understøtte min krops evne til at danne pigment sammen med solariet - min egen teori :) . Jeg tror på sammenhæng, men vitaminer og mineraler alene har ikke hjulpet mig før i tiden mht. Vitiligo. Det er nu også først inden for det seneste år jeg er startet op med b12 injektioner og store doser af d.
Kh karen
Karen H

Indlægaf SusanneR » 14 08 2012, 14:18

Hej Karen.
Jeg er ikke startet på solarie testen endnu. Men det er jeg sikke på at jeg gør i løbet af efteråret. Jeg står bare lige et vadested og overvejer hvad jeg skal med kost og vitaminer. Er stadig meget overrasket over hvor meget jeg reagerede på at droppe alt i den uge vi var syd på... :shock:
Men du høre fra mig :)
Susanne
SusanneR

Geografisk sted: Jylland

Tilbage til Behandlingsformer