Vitiligo må behandles indefra. Den begynder vist i maven

Har du erfaring eller søger du andre med erfaring i en bestemt behandlingsform, så benyt venligst dette rum.

Vitiligo må behandles indefra. Den begynder vist i maven

Indlægaf Malene » 14 06 2006, 12:45

Hej med jer igen

Jeg har for et par måneder siden skrevet et indlæg om min vitiligoteori her på vitiligodebat.dk. Nemlig om en sammenhæng med en ubalance i tarmfloraen. (Tekst vedhæftet).

Siden sidst har jeg konsulteret en ekspert på feltet. Hans behandlinger bliver rost mange steder på nettet og i flere af de bøger, jeg har læst om ubalancer i maven. Og jeg kontaktede ham, da jeg fandt det svært at gennemskue, hvilke bøger/kostplaner, der var bedst at følge. Han hedder Niels Poulsen og er på Lotusklinikken i Ballerup. Telefon 44 97 27 66. Han har i 20 år arbejdet med tarmrelaterede gener, og er dermed een af de mest vidende i Danmark.

Besøget hos ham har været et vigtigt skridt i den rigtige retning. Han arbejder holistisk - med diagnostisering via kinesiologiske metoder, kostvejledning, det psykiske aspekt m.m. og har 20 års erfaring på feltet. Jeg spurgte, om han har kunnet afhjælpe vitiligo hos andre, og han siger, at han nogle gange har kunnet hjælpe. Andre gange ikke.

Det lader nu til, at min tarmflora er på rette vej. Det viste sig nemlig, at min hjemmelavede kostplan med mange udrensende ingredienser har været lige skrap nok for min mave.

Jeg håber, jeg snart kan komme tilbage med en melding om, at pletterne er på retur : ) Jeg er i hvert fald fyldt med optimisme stadigvæk.

Go' sommer til jer alle og hilsner fra
Malene

Indmeldt: 09. apr 2006

Emne: Jeg tror, vitiligo begynder i maven...
Skrevet: 20.05.06 12:14 pm

--------------------------------------------------------------------------------

Hej med jer

Allerførst vil jeg rose initiativet til dette site. Det er bare SÅ dejligt, at vi nu har et forum til at dele vores erfaringer.

Jeg har haft vitiligo i udpræget grad siden barndommen (den symmetriske version i alle led etc.) og har forsøgt et hav af behandlinger:

PUVA (lysbehandling med lysfølsomhedsfremmende tabletter). Zoneterapi. Akupunktur. Psykoterapi (da det også synes stressrelateret). UVB-lysbehandling. En lang periode med daglige bade i Atlanterhavet (som indeholder særligt nærende salte). Og i de seneste år - en bred vifte af vitaminer, mineraler og kosttilskud (efter læge Carsten Vagn Hansens foreskrifter - med bl.a. OliVie R (olivenbladsekstrakt), Andante R (ekstrakt af oregano) og Oralmat dråber (ekstrakt af australsk rajgræs). Ligeledes har jeg i et års tid tilført min kost et kostbart sojaprodukt (Genistein), som nok skal være sundt, men det har ikke givet forbedringer hos mig.

Jeg har forsket meget i årsagerne, og er efterhånden af den overbevisning, at min vitiligo (og sikkert også mange andres) er tarm/lever relateret. Det handler givetvis om, at vi ikke kan optage de vitaminer og mineraler, som vi forsyner vores krop med gennem kost og tilskud.

Jeg fik selv vitiligo efter nogle barndomsår med meget til den søde tand og hyppige antibiotika behandlinger. Denne kombination har slået min tarmflora ud af kurs. Svampe i tarmen, som er harmløse i mindre omfang (herunder candida) har i den forbindelse fået for stort spillerum og har over årene dannet et dybt og forgrenet rodnet. Mit immunforsvar har brugt meget energi på at bekæmpe dem, og dette passer godt med, at jeg udover vitiligosymptomerne, har haft brug for mere søvn end de fleste, har været særdeles udsat overfor vira etc.

Svampene forlader ikke tarmen af sig selv. Heller ikke selv om jeg nu i årevis har spist grønt og sundt. Og deres tilstedeværelse gør, at jeg i dag ikke kan optage næringsstofferne i al den gode kost, jeg får eller fra alskens kosttilskud. Jeg er derfor i fuld gang med en såkaldt "stenalderdiæt" og "antisvampekost", som har en række fantastiske sideeffekter: Mere energi, et bedre immunforsvar, en mere kvalitativ søvn og en smuk hud (dog stadig plettet : )

Lige for tiden ser jeg dog, at min vitiligo (som i årevis har været uforandret) begynder at røre på sig i en uheldig retning. Jeg er jo ved at få ryddet ud i svampekolonien, hvilket skaber stor tumult i min tarm. Men jeg er ret overbevidst om, at jeg har fået fat i problemets rod, og ser forandringen som en bekræftelse på sammenhængen.

Første fase er altså at få svampene ud af systemet (kan tage fra nogle uger op til mange måneder afhængig af koloniens størrelse). Herefter skal jeg i 2. fase have normaliseret min mavesyre og først i 3. fase kan jeg introducere de vitaminer og mineraler, som jeg i årevis har spist uden virkning. Først her er min mave i stand til at optage dem. Og først her får min hud mulighed for at repigmentere sig naturligt.

Det er i dag de færreste praktiserende læger, der vil gå ind i en dialog om sammenhængen mellem candida og diverse symptomer. De fleste af dem holder sig til, at candida er en naturlig del af tarmens flora (hvilket jo også er sandt), men de vil ikke tage stilling til, hvad en ubalance medfører. Heldigvis findes der nogle interessante, velskrevne og inspirerende bøger om emnet:

"Candida - mad som middel" af kostterapeut Pia Birk og "Har du svamp?" af ernæringsekspert Eva Lydeking-Olsen.

Jeg kommer tilbage, så snart jeg har nyt. Og forhåbentlig rigtig GODT nyt : )

Mange hilsner fra
Malene

P.S.: Jeg kan her lige fortælle hovedprincipperne i antisvampekost og stenalderdiæten:

Følgende fødevarer virker svampedræbende:

Hvidløg
Ingefær
Olivenolie
Ipe Roxo
Aloe Vera juice (ren)
Lakridsrod
Rødkål
Røde salater
Kanel
Fennikel
Pebermynte
Mælkebøtter
Brændenælde
Timian
Oregano
Nellike
Kamille
Peberrod
Kardemomme
Majroe
Gyldenris

Tilladte fødevarer i starten af candida-kuren i den skrappe udgave (3-8 uger)

Løg, kål i alle afarter (rosenkål, grønkål, blomkål, broccoli, savojkål m.m.), auberginer, squash, selleri, bladselleri, kinaradiser, avocado, porrer, tun (gerne fra dåse), andre fisk og skaldyr (friske), salater, citron, lime. Brune og vilde ris. Havre og boghvede (bedst som grød). Tofu, kikærter, hvide bønner uden skal. Olier: Tidsel, solsikke, valnødde. Nødder og mandler (smuttede). Græskarkerner. Smør og piskefløde. Urter, tang, havsalt. Sojamælk uden sukker. Vanille fra stang. F.O.S. (jordskokkesukker, som smager glimrende på grød etc.)

Undlad al frugt, brød (pga. gær og gluten), sukker og sukkerholdige fødevarer, mælkeprodukter (på nær smør og piskefløde) i de første uger. Undgå konserveringsmidler. Spis helst økologiske grønsager og olier, da der ikke er så mange affaldsstoffer i. Hermed kan kroppen koncentrere sig om at fordøje.

Spis undervejs nogle mælkesyrebakterier (Symbioflor eller lignende)

Svampedræbere bruges i rotationer – 1 uge af gangen. F.eks.

1. uge Olivenolie, hvidløg, brændenælde
2. uge Kanel, ingefær, timian, oregano
3. uge Rødkål, kamille, mælkebøtte

Suppler med morgenfruethe, som er godt for huden.

Rigtig god fornøjelse. Din mave bliver SÅ glad : )

Per 1973
Indmeldt: 15. aug 2005
Geografisk sted: Dalby

Emne:
Skrevet: 24.05.06 07:40 am

--------------------------------------------------------------------------------

Hej Malene

Jeg vil nok mene at du kunne være på sporet af det rigtige, i det jeg tror på at det er nget der skal behandeles indefra og ikke udefra.

Har selv prøvet lysbehandlning fra mølholm uden resultat, som jeg ikke mener er tilfredstillende for mig selv, da man bruger en del penge på det, nok lidt frustrerende.

Det jeg godt kunne tænke mig at spørge dig om var om hvordan ser din kostplan ud for en alm. dag/ uger.., for jeg er ikke nogen mester kok, så jeg ønsker mig bare lidt indspirration..

Og kan man spise Kød??

Mvh Per

Tilbage til toppen

Hej Per

Jeg kan fortælle dig, at der er udgivet en række udmærkede kogebøger med anti candida kost – netop fordi, vi alle kan bruge noget inspiration til at sammensætte maden, når ingredienserne er så fåtallige. Prøv evt. at søge på ”candida” på dit lokale bibliotek. Jeg har fundet en masse gode bøger med spændende opskrifter her.

Selv skifter jeg mellem følgende til morgenmad: Havregrød (helst sat i blød natten over), boghvedegrød og hirsegrød.

Til frokost spiser jeg masser af salat (fås i mange farver), artiskokhjerter, frisk squash, cous cous, bulgur, brune ris, fisk – ja, hvad der nu er mulighed for.

Om aftenen laver jeg typisk en stor gryde med grønsager. Jeg snitter alle grønsager i tern (mange forskellige kål, auberginer, squash, selleri, løg, majroer, kinaradiser etc.) og steger dem i masser af olivenolie. Før servering overhælder jeg dem med tidselolie, solsikkeolie, lidt solsikkefrø og eventuelt tun. Det er godt at bruge meget olie i starten af kuren, og maden smager så også af mere. Jeg er overrasket over, hvor skønt det faktisk smager. Især da når ens mave bliver så tilfreds bagefter.

Man kan også spise kød, men jo mindre jo bedre i starten (da det tynger tarmen, idet det tager lang tid for maven at omsætte). Vælg helst lyst kød (kalkun, kylling og andet fjerkræ), da andet kød – især oksekød – indeholder meget syre.

Til jer der bor i Københavnsområdet, kan jeg oplyse, at Karina i Frederiksberg Helsekost på H.C. Ørstedsvej har en masse gode råd omkring candidadiæt – og alle de produkter, der kan hjælpe i processen. Selvom jeg har studeret emnet grundigt efterhånden, har jeg her fået værdifuld information om, hvornår det er bedst at drikke og spise hvad.

Jeg kan endvidere oplyse, at jeg selv opdagede svampekolonien efter et besøg på Colonklinikken i Bagsværd. Se mere på www.colonklinikken.dk Efter at jeg her fik en udrensende behandling af tarmene (hvor jeg kom af med en del svampe) fik jeg det bare SÅ godt. Siden har jeg via diæten arbejdet på at få bugt med de svampe, som ikke uden videre giver slip.

Held og lykke med det, Per. Og skriv blot tilbage, hvis jeg kan være til hjælp.

Mange solhilsner fra
Malene

Tilbage til toppen
Malene

Tilbage til Behandlingsformer