tilbage til start !!?

Har du erfaring eller søger du andre med erfaring i en bestemt behandlingsform, så benyt venligst dette rum.

tilbage til start !!?

Indlægaf SusanneR » 02 07 2010, 16:52

Nå men tilbage til start.!!! - hvis det er her det starter :wink:

Hvis man antager at vitiligo kommer fra en B12 mangel, er det jo ikke sådan at vi har fået en mangel den ene dag og vitiligo den anden dag. ( det kan jo også - måske - komme af noget andet. Det ser vi på en anden gang). :)
Så B12 manglen må have været der over længere tid.
Meget tyder på at det også er en sag sammen med folinsyre/B9 mangel.
Men vi må jo også have andre symptomer på disse mangler.
Så her er en liste over hvad jeg kan finde om det. Kom selv med flere symptomer hvis du kender nogle.
Men skriv lige om du kan sige JA til nogle af disse punkter . Man har sikkert ikke dem alle. !!

B12 mangel:

1.Rød, irriteret eventuelt afglattet tunge.
2.Nedsat smagssans.
3.Fordøjelsesbesvær, luft i maven, ændret afføringsmønster ofte diare.
4.Ændret eller nedsat følesans.
5.Nedsat vibrationssans (man kan ikke mærke en stemmegaffels svingninger).
6.Efterhånden går tilstanden over i gang- og koordinationsbesvær
7. Der kan tillige forekomme psykiske symptomer med svingtende hukommelse,
8.. depression
9.dårlig appetit.
10.De første symptomer vil være træthed,
11. hjertebanken.
12. åndenød.
13.svimmelhed.

Læge Carsten Vagn-Hansen skriver:
Det almindeligste tegn på B12-mangel er en lammende træthed, som dog også kan skyldes andre ting, fx depression, stress, søvnmangel eller kropslige sygdomme. Desuden er der ofte myrekryb, føleforstyrrelser med nedsat følelse, fx under fødderne med en fornemmelse af at gå på puder, og stikkende smerter. Balancen bliver dårligere, fx under af- og påklædning, og de ramte bevæger sig på en anden måde end tidligere. De klassiske symptomer med blodmangel, glat og rød tunge, tynde slimhinder og manglende dannelse af sædceller ser ud til at forekomme sjældnere

Folin mangel:

1.Rød, irriteret og eventuelt afglattet tunge.
2.Nedsat smagssans.
3.Fordøjelsesbesvær.
4.Luft i maven.
5.Ændret afføringsmønster ofte diarré. Symptomerne fra fordøjelseskanalen er ofte sværere ved folinsyremangel end ved B12-mangel.
6.pigmentfattige lyse pletter på huden. :o :idea:
7. gråbrun pigmentering.
8.søvnløshed
9..Tidligt grå hår.
10.abort

I modsætning til B12-mangel er der ikke symptomer fra nervesystemet. Men man kan sagtens lide af mangel på de to vitaminer samtidigt.

Mangel på folinsyre kan være blodmangel, dårligt immunforsvar, hudsygdomme, hårtab, mundbetændelse, revner i læberne, svimmelhed, åndenød, muskelspændinger og kramper, hovedpine, misfarvninger af huden, mavesår, diaré, impotens, søvnforstyrrelser og manglende livsglæde.

Ja der står faktisk at et symptom er lyse pletter !!!! :?

Nå.... Men jeg kan sige ja til rigtig mange punkter. Så nu vil jeg finde ud af hvorfor. For jeg kan ikke forstå hvorfor jeg har fået B-vitamin mangel...Jeg søger igen og vender tilbage....
Susanne
SusanneR

Geografisk sted: Jylland

Re: tilbage til start !!?

Indlægaf mikeymike » 02 07 2010, 18:34

B 12 :
Jeg kan sige ja til nr. 3-7-8-10
og folinsyre :
kan jeg sige ja til 3-4-5-6-7...
og angående nummer 7, har jeg før undret mig over hvorfor jeg har har en mørkere pigmentering nogensteder... har to små pletter på venstre albue... og begge mine inderlår, er nærmest to store brunlige pletter, samt også på penis... Og der har vitiligoen også ramt... Så er både blevet hvid og mørk der.... (sjovt syn ) ;-)
mikeymike

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf Ok198745 » 03 07 2010, 13:52

B12:
1 - 3 - 5 - 7 - 10 - 11 - 12 - 13

Folinsyre:
ingen rigtig

men har oplevet samme som MikeyMike med et par brune pletter og også en på penishovedet.... WEIRD!!!!
Blir mere og mere overbevist om ,at tarmfloraen er involveret i vitiligo!!!!!
Ok198745

Geografisk sted: Danmark

Indlægaf Ok198745 » 03 07 2010, 13:52

B12:
1 - 3 - 5 - 7 - 10 - 11 - 12 - 13

Folinsyre:
ingen rigtig

men har oplevet samme som MikeyMike med et par brune pletter og også en på penishovedet.... WEIRD!!!!
Blir mere og mere overbevist om ,at tarmfloraen er involveret i vitiligo!!!!!
Ok198745

Geografisk sted: Danmark

Indlægaf SusanneR » 04 07 2010, 16:21

Mavesyreproblemer !!??

Jeg kan nu se at jeg må have B-Vitamin mangel. :idea: Men hvorfor det? Jeg har altid spist en vitamin pille og ofte ekstra B-vitaminer, hvorfor ? Tja nogle gange gør man jo noget som man måske ikke helt ved hvorfor. Det føles bare rigtig. :wink:
Husk ALTID at spise en blandet b-vitamin pille sammen med de ekstra stærke enkelt midler. Ellers kan man ikke optage dem. B-vitaminerne er en kæde hvor de enkelte godt kan forstærkes, men de kan ikke stå alene :!: .

Men der skal være nok mavesyre tilstede for at man kan optage b`erne.
Så her komme en liste på symptomer på for lav mavesyre:

- Træthed efter måltider.

- ”Tung” i maven – ofte efter proteinrige måltider.

- Oppustet og bøvsen ca. 15 min. Efter påbegyndt spisning eller ved afslutning af måltidet.

(proteinrige måltider)

- Måltidet kan smages længe efter endt spisning.

- Hårtab

- Skøre og flossede fingernegle

- Udvidede blodkar på næseryggen og kinderne

- Mangel af; B12, folinsyre, jern, kalk, magnesium, zink, kobber- og mangan

- Kan give osteoporose – da mineraler som calcium, mangan og zink kræver tilstrækkelig mavesyre. Optagelsen af kalk kan fx svinge fra 15%-45% afhængigt af mavesyre niveauet.

- Ildelugtende lugt i tarmsystemet. (Igen ofte efter proteinrige måltider. Proteinerne nedbrydes dårligere i mave og tyndtarm og optages derfor dårligere. De ufordøjede proteinrester vil da rådne, når de når til tyktarmen.)

- Tidlig mæthedsfornemmelse med følelse af oppustethed.

- Diarré og forstoppelse

- Kvalme af kosttilskud

- Kroniske infektioner eller ubalanceret tarmflora (svamp, parasitter)

- Øget modtagelighed for virusinfektioner i mave-tarmkanalen.

- Acne efter puberteten

- Intollerans- og allergiproblemer

- Større modtagelighed overfor alle typer infektioner (virus, svamp, bakterier og parasitter)

- Ses overvejende hos kvinder over 35-40 år

- Findes hos 20-30% af de over 50-årige og hos mere end 50% af de mere end 60-årige.

- Man foretrækker salat og brød

- Forkærlighed for sure ting (citron, syltede agurker og æblejuice.)

Her kan jeg også sige ja til rigtig meget. Men hvad kommer først ??

Lav mavesyre gør at man ikke kan optage især B12 særlig godt...

Mangel på mavesyre kan være p.g.a. underskud af b-vitaminer !!!

Hvad kom først ? Hønen eller ægget :?: :?: :idea:

Man kan selv lave en mavesyre test - jeg har ikke prøvet det endnu !!

Mavesyresvigt nedsætter ikke alene optagelsen af alle de vigtige ernæringsfaktorer; men inviterer også til svampeinfektioner i fordøjelsessystemet og dermed større risiko for perforering af tarmen, hvilket igen vil føre til øget optagelse af sygdomsforvoldende allergener og et forstyrret immunsystem.

Mange behandlere har ledt forgæves efter en simpel og billig hjemmetest for mavesyresvigt. Men her er den! Man blander 120 ml frisk rødbedesaft med en tilsvarende mængde rent kildevand og indtager det sammen med en let proteinholdig snack, men ingen yderligere væske. I de følgende 2 til 3 timer samler man patientens urin i en hvid kop eller lille hvid skål og iagttager, om urinen er rød, lyserød eller klar. Hvis urinen er farvet, kan man stoppe yderligere test. Sagen er nemlig den, at mavesyren normalt nedbryder det røde farvestof fra rødbeden. Hvis farvestoffet ikke bliver nedbrudt, men dukker op i urinen, er det en kraftig indikation for, at patienten ikke producerer tilstrækkelig mavesyre.

Hvad kan du selv gøre for at fremme syre produktionen:

- Spise små og hyppige måltider

- Spise mere af fisk, fjerkræ, ær, tofu og sojamælk, som er letfordøjelige.

- Undgå mælkeprodukter til hovedmåltiderne (disse nedsætter mavesyren)

- Spis gerne citronsaft, kiwi, ananas, papaya ca. 15 min inden måltidet.

- Drikke Valleforce 1 tsk. 2-3 x dagligt i lidt vand til måltiderne.

- Nyde lidt hvidvin i små mængder

- Drikke tranebær- eller solbærsaft.

- Brug hybenpulver

- Drikke vand med citronsaft eller valleforce

- Stimulering af mavesyren med krydderier; ingefær, chili. Cayenne, hvidløg og peberrod.

Tag evt. krydderierne i tabletform.

Her findes også et produkt som hedder HCI Betaine (produces af Now Food) Tak for info Ok198745 :D . Er der nogen der har prøvet det?

Men alt dette kan jo give en for høj svampe værdi i tarmene og måske vi også skal den vej ???

Eller er det nok at få mavesyren i balance og få nok B-vitaminer ?

Er der mere bag ?? Jeg vender tilbage :)
Susanne
SusanneR

Indlægaf mikeymike » 04 07 2010, 20:34

til ok 194587.... mine brune pletter er ikk på selve penishovedet, men på penissen... og så på inderlårene, hvor det er meget udbredt, også to små på venstre albuen
mikeymike

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf SusanneR » 06 07 2010, 11:45

Angående candida :!: kan jeg se at det emne har der været skrevet om mange gange her, så det lader jeg ligge, men jeg vil tænke over hvad jeg spiser og arbejde med mavesyre problemet. For med en ok mavesyre, så skulle svamp :evil: have svær ved at bo i os.. :)
Jeg er startet med Valleforce.
Susanne
SusanneR

Indlægaf Grete » 28 07 2010, 11:57

Spændende læsning Susanne.
Jeg kender til trætheden ellers ikke rigtig nogle af de andre symtomer. Dog besvimede jeg meget engang- indtil 18 års alderen (i dag er jeg 29).
Nogle som har mod på rødbedetesten? :)
Grete
Grete

Geografisk sted: dk

Indlægaf SusanneR » 28 07 2010, 21:09

Selv tak :wink:
Jeg søger stadig en forklaring på det hele :?
Men jeg ved at B-vitaminerne er vigtig for en god blod Kvalitet... Det er jo ikke kun mængden og hæmoglobinene som skal være ok. Det er også vigtig med B- og C- vitaminerne for kvaliteten. Og den har måske ikke været helt i top siden du besvimede :?: :!: Ja jeg tænker bare og prøver at se en sammenhæng i tingene....
Susanne
SusanneR

Tilbage til Behandlingsformer