Mavesyremangel = B12 mangel

Har du erfaring eller søger du andre med erfaring i en bestemt behandlingsform, så benyt venligst dette rum.

Re: Mavesyremangel = B12 mangel

Indlægaf mikeymike » 21 07 2010, 18:33

Jeg har lidt forstand på det... Jeg er uddannet Social og Sundhedsassistent....
Din blodprøve kan du trygt stole på, det eneste som kan gøre at du får et forkert resultat, er hvis du ikke har været fastende...

Men om man skal bruge den ene eller det andet for at optage forskellige ting, er på højere niveau end jeg ved til...
mikeymike

Geografisk sted: Horsens

Indlægaf ChristinaMia » 26 07 2010, 23:26

Hej allesammen..

Jeg har et par gange sidde og kigget på siden. Og lægger mærke til at folk både skriver folsyre og folinsyre. De to ting er ikke det samme.

Af hvad jeg har læst mig frem til på nettet så er det folinsyre man bruger i forbindelse med vitiligo og IKKE folsyre.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl, men det er måske en vigtig detalje for om det virker eller slet ikke gør.
ChristinaMia

Geografisk sted: København

Indlægaf SusanneR » 28 07 2010, 21:01

Folsyre tilhører gruppen af B-vitaminer, og bruges ved blandt andet celledeling. Folsyre, folat og folacin er navne på de naturligt forekommende former. Folinsyre er den syntetiske form. :wink:
Det er B9 det hele, men siden det blev "populær" til gravide, har der været flere navne som har været brugt.
Men jeg mener bare B9 :D

I modsætning til B12-vitamin, hvor kroppens depoter kan holde i flere år, kan folsyredepoterne kun holde et par måneder. Derfor er det vigtigt med en regelmæssig tilførsel af vitaminet.
:)

-Og til mikeymike tak for info :D
Susanne
SusanneR

Geografisk sted: Jylland

Indlægaf SusanneR » 29 07 2010, 10:05

Til ChristinaMia Tak :) -du fik mig til at søge mere om emnet.....

Jeg har lige fundet dette på nettet :!:

I USA tilsætter man folinsyre, den syntetiske form af folsyre, til fødevarer som morgenmadsprodukter. Folinsyre, har for nylig vist sig at kunne være cancerfremkaldende, så indtil andet er bevist er det vigtigt at du, ved indtag af folsyre som kosttilskud, vælger den naturlige form for B9, nemlig folsyre.
Susanne
SusanneR

Indlægaf SusanneR » 29 07 2010, 15:47

Jeg har læst et sted at vitiligo er i familie med herbes - kan ikke huske hvor :idea: - Hjælp !!! :!: - Men at det "løber" i nerverne på samme måde. Herbes bliver til sår hvor vitiligo bliver til manglende pigment eller til produktion af brintoverilte....
Det kom jeg til at tænke på da jeg læste dette: :wink: ( er der andre der kender noget til det?) og underbygger det teorien om B-vitaminerne ?? Eller er jeg på det forkerte spor... :?

Et studie, finansieret af U.S. National Institutes of Health, peger på folsyres evne til at hele ødelagt væv i rygmarven.

Resultatet af forskningen der blev ledet af Dr. Berman Iskansar, professor i neurokirurgi på University of Wisconsin-Madison, viste at nerveregeneration stimuleres af en ændring i DNA.

Forskerne fandt at denne ændring i DNA og dermed helende og gendannelse effekt af det ødelagte væv, steg i takt med indtag af højere doser af folsyre. :idea:

Senere står der...

Folsyre har stor betydning for kroppens celledeling. Dannelsen af røde blodlegemer kræver mange celledelinger, så mangel på folsyre, betyder mangel på røde blodlegemer og resultatet er blodmangel og mangel på ilt, da de røde blodlegemer er de celler, der transporterer ilt rundt i kroppen.

(Så er man vel træt... og kan besvime... tænker jeg... :!: )

Folsyre har også betydning for omsætningen af en række aminosyrer samt dannelse af puriner, der indgår i cellernes arvemateriale (RNA/DNA). :!:

Den arvemasse skal vel ændres igen så cellerne begynder at danne farve igen... Ikk.. :wink: :!: :!:
Susanne
SusanneR

Indlægaf SusanneR » 08 08 2010, 20:57

Ok der kom jeg vist lige lidt for langt omkring :roll:
Men Jeg syntes faktisk at nogle af mine pletter på hænderne er ved at tage imod farve... :shock:
Jeg skal nok vende tilbage når jeg forhåbentligt er sikker på, at det er det der er ved at ske... :D
Susanne
SusanneR

Indlægaf Rune1976 » 15 08 2010, 11:36

Hej Susanne. Du kommer nu slet ikke for vidt omkring. Jeg følger med i dine indlæg og lærer lidt hver gang. Så bliv endelig ved. Jeg er stadig lun på tanken om at mavesyren, i hvert fald i mit tilfælde, spiller en rolle. Jeg er begyndt at spise citroner før morgen og aftenmåltidet, men der er ikke de store resultater at se. Jeg tror måske, at der er lidt farve på vej på hænderne, men det er så lidt, at jeg endnu ikke er sikker. Jeg skal nok give besked, hvis der sker noget. Har du forresten kigget på www.vitiligosupport.com? Her er der en nyere besked om, at forskere har fundet ud af, at vitiligo primært skyldes en auto immun sygdom, og i mindre grad andre ting. Der står også noget om hudkræft, som jeg læste som gode nyheder for vitiligo folket.
Rune1976

Indlægaf SusanneR » 16 08 2010, 13:28

Hej Rune. :) Tak for siden. Men jeg er ikke særlig god til engelsk så det blev til et hurtigt blik. :wink:
Jeg har også læst om, at det er en autoimmun sygdom..... Ja det er det vel, meeen skal det stoppe os :!: Nej vel. :D Alt er forandreligt ..... Vi er jo kun små celler og alle celler går til grunde og nye bliver hele tiden produkseret. :!: Men de bliver jo lavet af det materiale der er tilstede i kroppen og hvis der er vitamin - mineral mangel, så bliver kvaliteten der efter :!: :( . Så jeg er ved at lave min krop om til et godt sted for produktion af celler med en skøn let brun farve. Og i mellemtiden er jeg pt. ved at finde ud af hvorfor jeg dog angriber mig selv, når jeg nu så godt kan li mig :wink: :) . Det er da noget dumt noget at gøre :? . Og jeg tror på, at når jeg ved at tænke på en is, kan få mundvandet til at stige - altså en kemisk reaktion på en tanke - så må der også være en mulighed for, at kunne blive gode venner med mig selv - så jeg ikke slår mine små celler ihjæl eller for dem til at produksere noget forkert..

Angående din citron kur... Ha tålmodighed. Du er først ved at få styr på mavesyren. Så er der b-vitaminerne der skal i ballance og så begynder cellerne at få det godt igen. Og det tager 21 dage fra en celle bliver lavet til vi kan se den på huden .... Så tålmodighed :) :!:
Susanne
SusanneR

Indlægaf SusanneR » 17 08 2010, 16:13

Ja nu er jeg altså ved at få nok af at læse om B-vitaminer :? - jeg drømmer snart om dem :o ..... Giv mig 3 fridage og jeg skriver en bachelor om det, hvis jeg da stadig havde alle mine notater. :!:
Men hvis det var så lige til, at det var B-vitaminer og noget mavesyre der skal til, så sad jeg forhåbentligt ikke her i år 2010 og selv skulle finde den løsning, :idea: godt nok lever vi i et vitamin forskrækket land, hvor alle dem der har lov til at have en officiel mening om emnet, mener at vi er dækket ind via maden. Med min rimelige godt grundviden :) om emmet kost og vitaminer og mineraler, og dertil hvad jeg har sat mig ind i her på det sidste, så står jeg helt af over for det. Hvis vi lever uden stress, røg og alkohol og ikke påvirkes af plastik, maling eller plumper i tænderne og ikke bliver psykisk påvirket af kriser, sorg og forelskelse. Ja så for vi sikkert nok via maden.........
Men jeg tror vi skal endnu dybere. Det er ikke kun dette, vi skal altså ned til cellerne igen.
2 ting har jeg fundet ud af: Jeg har en revne i min tunge på langs. Det betyder i kinesisk medicin maveproblemer - det var ikke en nyhed :!: . I problemet med vitiligo må der jo være en inflammation - siden de kalder det en autoimmun reaktion - i bindevævet hvor cellerne dannes :!: . Og bindevævet har med maveenergien at gøre i kinesisk medicin. :idea: Så Så jeg vil gå den vej nu. Og jeg vil IKKE tro på, at det bare er en autoimmun ting og at man så ikke kan gøre noget..... Det er en celle produktion defekt som skal i balance. :!: :!: Der er jeg så tilbage til hømopatien som jeg blev anbefalet da mine pletter startede med at genere mig. Jeg vil nu finde helt ud af, hvad der er i de 3 flaske jeg tager og hvorfor 2 af plettene på fingrene er blevet lyserøde i kanten... Vender tilbage...... Men jeg fortsætter nu med alle b´erne og zink og har lagt mærke til at ved næsten alle hud problemer bliver kisel nævnt. Søger også lige den vej :D
Susanne
SusanneR

Indlægaf Connie » 17 08 2010, 17:05

Hej Susanne. God vej du søger, jeg søger også og er enig i det med cellerne og (vores indre og ydre hud). Jeg kigger også på den psykiske vej, idet i mit arbejde bliver en allergi, som jo er en overreaktion af immunforsvaret, jo grundlagt af en "dårlig" oplevelse i kombination med sarte slimhinder/candidainfektion. Og netop tilbage til immunforsvaret, som jo for det meste er i vores tarmsystem.
Min datter er jo ikke så gammel endnu, men når jeg analyserer hendes tilfælde, kan jeg konstatere, at hun i de tidligere år ialt har fået 2-3 gange penicillin/antibiotika, hvor hun ikke også har fået probiotika til opretholdelse af de gode tarmbakterier.
Dette har i min teori skabt en ubalance/og fremelskning af candidainfektion i tarmfloraen, da penicillin jo slår både de gode og dårlige bakterier ihjel.
Der kan jo også være en vaccinationspåvirkning, hun er også blevet vaccineret, og med ubalance i tarmfloraen, ja så kunne det måske også være en faktor. Derudover er vi så ved den psykiske påvirkning, idet hun for ca 2 år siden mistede sin pony, ogdet tog vældig hårdt på hende, så istedet for at få grundlagt en allergi, kunne hendes i forvejen belastede immunsystem måske trickes til at angribe hendes hudceller. Der er jeg lidt nu, måske lidt langt ude for nogen, når vi nu kan fjerne allergi på denne måde, er jeg gået igang med genopretning af hendes tarmflora denne vej. Hun er lidt mit "forsøgsdyr", men heldigvis uden bivirkninger, da jeg lidt nægter at tro, at noget er uhelbredeligt, især nu vi har en fremragende selvhelbredende krop.
Connie
Connie

Geografisk sted: Vestsjælland

ForegåendeNæste

Tilbage til Behandlingsformer