Hvad gør vi???

Dette rum er til generel snak om vitiligo/pigmentmangel
Besvar
Mor 71
Geografisk sted: Hjørring

Hvad gør vi???

Indlæg af Mor 71 » 17 05 2008, 13:50

Hejsa. Jeg har en datter på syv år, som jeg er er temmelig sikker på har hudsygdommen vitiligo. Vi har fået henv. til hudlæge men der er 3 mdr. ventetid så hun er endnu ikke diagnosticeret.
Jeg kan bare nærmest ikke rumme at der skal gå så lang tid - så hvad kan vi gøre nu hvor sommer og sol står for døren??? Jeg har læst meget omkring emnet og jeg bliver usikker for jeg læser at man skal passe ekstra på i solen og nærmest bruge sunblokker, men samtidig har jeg også læst at det er godt at få sol på de hvide pletter - HJÆLP hvad er det lige vi skal og kan i anbefale andre ting - vitaminer, cremer etc.....

Hilsen en bekymret mor.
Nanna17
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hvad gør vi???

Indlæg af Nanna17 » 17 05 2008, 19:35

Hej "mor"
Jeg er selv ramt af vitiligo og har haft det siden jeg var 12 .. (er 17 nu)

Jeg har prøvet forskellige behandliger på mølholm og herlev hospital - desværre uden held.

Jeg har undersøgt alverdens former for behandling og nået til den konklusion - Sollys ER nødvendigt for at kunne genskabe de døde pigment celler.

Jeg bliver selv meget rød, ude i solen og det gør ondt bagefter, men hvad jeg har undersøgt er der ikke større chance for hudkraft når man har vitiligo , derfor tror jeg ikke at det betyder så meget .. Min lyserøde forbrændte hud har til tider hævet op, og har da beskyttet mig med solcreme dagen efter, men ellers tror jeg sunbloocks skal undgås..

Det eneste der hjælper på at holde min vitiligo nede er en blanding af B12, folinsyre og C-vitaminer , men har ikke fundet nogen kur der har genskabt min pigment.. Dog har jeg også en autoimun sygdom, hvor din datter måske bare er uheldig at blive ramt , så jeg tror der er store chancer for at hun skal få sin hudfarve igen hvis den bare pludselig er startet.

Håber det gav en smule svar :)

Hilsen Nanna
Besvar