Mit barn har vitiligo

Dette rum er til generel snak om vitiligo/pigmentmangel

Mit barn har vitiligo

Indlægaf Flyvermus » 12 05 2015, 22:01

Hejsa. Jeg er ny her på siden. Vi har to drenge og den ældste har vitiligo. Han er snart syv år og har haft vitiligo siden han var knap tre. Der er kun blevet flere og flere pletter. Så nu har han vel på 55-60 % af kroppen. Han ved nu at solcreme er vigtigt, samt kasket, da han er helt hvis omk øjnene.
Vi har hele tiden omtalt det som noget positivt og han opfatter det da heller ikke som noget negativt. Han er en glad dreng, med mange venner og rigtigt godt med i skolen
Vi var hos en special læge med ham og få taget blodprøver osv og alt er okay. Er der nogen af jer, der har autoimmune sygdomme oveni?
Hvordan føles det at have vitiligo?
Kan læse at mange søger efter en kur... Men der er vel ingen som sådan? Jeg forstår det ikke helt, men jeg er også mere til kends gerningerne.

Hvor tit/meget bruger i solcreme? Nogen råd til os? Hvordan hjælper vi bedst vores søn?
Det er som skrevet ikke noget problem og håber det bliver ved det, men kunne godt tænke mig at høre jeres erfaringer,. Vores børne læge med sociale i hud og allergi havde aldrig set så meget på et barn før. Mon der findes nogen som vores søn?

Lad mig høre fra jer ;)
Vh Heidi
Flyvermus

Re: Mit barn har vitiligo

Indlægaf mortilvitiligo » 26 08 2015, 11:10

Hej Heidi,

min søn på 15 har vitiligo i meget svær grad og har haft det i 2-3 år. Han bruger faktor 50 hele tiden, for ellers får han 2. grads forbrændinger. Han elsker vinteren nu - for så bliver han lidt mere normal at se på og pines om sommeren, da han ikke kan tåle den. Bliver han så bare en smule brun på sine få almindelige pletter i ansigtet, ja, så kan man rigtigt se, at han har en hudsygdom.
Jeg blev glad for at læse dit indlæg. Det er dejligt for jer, at jeres søn har fået det som lille. Jeg tror, at det gør det nemmere at leve med for ham, når han bliver stor. Han kan ikke huske andet. Min søn fik det midt i puberteten og gik fra at være en super flot, glad og udadvendt sportsdreng til en indadvendt, trist og vred dreng.
Han har ikke andre sygdomme - og jeg følger jo med i alle indlæg, for det kunne jo være, at der på et tidspunkt dukkede noget op, som kunne ensarte huden. Jeg personligt lægger ikke mærke til folk, som er anderledes - men det gør man måske mere, når man selv er anderledes?

En hilsen herfra :)
mortilvitiligo

Tilbage til Generelt