Ny med Vitiligo

Dette rum er til generel snak om vitiligo/pigmentmangel

Ny med Vitiligo

Indlægaf Hilfiger » 13 05 2014, 22:10

Hej Allesammen :-)

Jeg er ny her på siden og ville fortælle lidt om mig selv & mit Vitiligo. Jeg er 38 år gammel mand og fik Vitiligo for ca 3 år siden.

Det hele startede med en lille hvid/lysegrå plet på hovedet af lillemand for ca 2 års siden. Det tænkte jeg slet ikke over og søgte ikke hudlæge. Efter ca 1 år altså sidste sommer fik jeg en enkelt lille hvid plet på højre hånd som målte 1-2mm. Derefter søgte jeg hurtigst muligt en hudlæge. Han sagde at det var Vitiligo. Jeg må indrømme at jeg blev noget chokeret og ked af det. For hvad nu hvis det spredte sig & til ansigt osv.

Efter et par måneder omkring Juli 2013 fik jeg en tid hos en anden hudlæge i Rødovre. Han sagde også Vitiligo. Jeg fik en krem som hed Betnovat samt UVB behandling på mine hænder. Pletterne har også spredt sig lidt. De målte stadig 1-2mm men bare flere pletter spredt på mine hænder. Kremen samt UVB hjalp. På bare 10 behandlinger var de pist væk. Men samtidigt havde jeg også lidt rødme på min hud omkring mine negle. Altså lige der hvor neglen starter(Roden). Det kunne man ikke gøre noget ved.

Her så til Januar 2014 opsøger jeg igen en hudlæge som jeg har hørt meget om. John Larsen i Greve. Han sagde med det samme at det ikke er Vitiligo men Tinea Versi Color. Man kan sagtens få røde eller hvide prikker af sygdommen og den kan sagtens behandles. Men han var ikke helt sikker på det da pletterne var helt væk....men stadig et par små prikker på min hovedbund. Samtidigt ville han godt se mig igen efter 3 måneder. Denne gang er vi i Marts måned og vejret er blevet bedre. Denne gang sagde han at JA....det er Vitiligo (Prikkerne er dukket op igen og jeg viste ham billeder fra sidste sommer)......men du er heldig at det er en meget svag Vitiligo. Han havde set patienter som havde det på hele kroppen eller armene på bare 6 måneder.
Den rødme jeg har på mine finger sagde han at der er noget du spiser som du ikke kan tåle eller fordøje. Men Vitiligo'en kan man PT ikke gøre så meget ved. Men man kan holde det nede ved Krem behandling samt UVB. Plus at jeg også opsøgte hudlæge i meget god tid.

Anyway.......De sidste 6 måneder får jeg B12 indsprøjtning hos egen læge da min B12 lå på 380 men må gerne ligge omkring 600. Min D Vitamin lå på 82. Jeg er også her på det sidste testet for Gluten allergi men den er normal.

Men ak ja...nu er vejret blevet sommer igen og pletterne fremkommer igen. I vinter perioden er de helt helt væk.

Til dagligt tager jeg....D vitamin, Probiotika Pulver, C Vitamin, Folinsyre 5mg, Unikalk Mega, og til aller sidst en Multivitamin.

Grunden til at jeg tager Probiotika er grundet denne historie :
http://legallyvegan.com/how-i-cured-my- ... y-changes/

Der er ingen i min familie som har Vitiligo. Min fars søster's søn har en kraftig vitiligo på overalt i kroppen bortset fra ansigt. Men han har det fra sin fars lillebror's side. Og han er ikke i familie med os andre. Alle mine onkler osv har ikke noget. Kun mig :-(

Pyhaaa....det var en lang historie....ville bare ud med det
Hilfiger

Tilbage til Generelt