Stillestående vitligo...

Dette rum er til generel snak om vitiligo/pigmentmangel

Stillestående vitligo...

Indlægaf bubi4 » 26 02 2008, 23:04

Hej alle.
jeg er en dreng på 18 år jeg har haft vitiligo siden jeg var i 10års alderen, min vitiligo er fordelt rundt omkring på kroppen, på skindeben, midt på maven og på ryggen og i armehulerne.
min vitiligo har ikke forandret sig i de sidste 6-7 år og den genere mig egentlig ikke på de steder den er nu, men jeg vil meget nødigt se den udvikle sig til nye steder, derfor spørger jeg jer, er det muligt at sygdommen efter en pause kan tage fat igen? og vil det være klogt af mig at påbegynde en slags behandlingen for første gang for at forebygge dette? og hvis ja hvilken slags behandling ville i i så fald andbefale?

venlige hilsner Christian
bubi4

Geografisk sted: sjælland

Re: Stillestående vitligo...

Indlægaf Jesper » 26 02 2008, 23:15

Hej Christian,

Velkommen til!

Jeg er 42 og mine pletter startede da jeg var omkring 12 år. Det har udviklet sig jævnt de fleste år, men har også været stillestående nogle år.

Det er ikke til at sige om din vitiligo kan finde på at udvikle sig igen, men jeg ved fra andre at f.eks en fødsel kan give en pludselig, eksplosiv udvikling.

Nu er jeg med på at du formodentlig ikke skal føde børn :D - Det var blot et eksempel - pletter KAN finde på at udvikle sig pludseligt, men jeg TROR at det altid vil hænge sammen med en større fysiologisk ændring, som eksempelvis en graviditet.

Med hensyn til idéer til behandling må du kigge dig omkring herinde. Det er stadig vinter og aktiviteten er temmelig lav. Når solen kommer bliver der mere trafik herinde, hvilket gør at du sandsynligvis vil få mere respons..

God fornøjelse

mvh
- Jesper
Mvh
/Jesper (admin)
Jesper
Site Admin

Geografisk sted: Oslo / Kbh

Indlægaf bubi4 » 26 02 2008, 23:17

ja det lyder meget fornuftigt, tusind tak for svaret
bubi4

Geografisk sted: sjælland

Indlægaf Nanna17 » 06 04 2008, 12:12

Hej
Jeg er en pige på 17, som har haft vitiligo siden jeg var 11 år..

Efter det første år skete der ike så meget og det var kun et par enkelte pletter på hænder og fødder osv .. men så lige pludselig synes jeg bare det gik stærkt !
Jeg har prøvet mange former for behandling uden held .. men B12 og folsyre bremser processen for mig ... mølholmens behandlig (khellin og UVB) var ringe, da lampen man fik var alt for lille til at dække områderne .
Men jeg synes du skal prøve noget behandling .. B12 og folsyre køber du vist bare på apoteket - det har hjulper med repigmentering hos mange :)

Held og lykke
Nanna17

Geografisk sted: Roskilde

Tilbage til Generelt