Vitiligo?

Dette rum er til generel snak om vitiligo/pigmentmangel

Vitiligo?

Indlægaf Anne96 » 28 05 2012, 20:38

Hej allesammen!
Jeg er en pige på 15 år, jeg har på fornemmlensen at jeg har fået vitiligo, jeg har i min pande nærmest en streg der går ned under øjet og under kinden hvor jeg har mistet pigmenteringen og alle mine fregner, har også to pletter på halsen, og mit øjenbryn og øjenvipper er i den Side blevet helt hvide, har været til lægen med det og de henviste så til huslægen hvor jeg så skal til, har læst at vitiligo er arveligt og min mors fætter har det, men ellers ikke nogle, lyder det som vitiligo?
- og hvis det er kan man så få det til at stoppe med at brede sig? For det ses meget tydeligt på min hud da jeg har mange fregner, troede i starten bare at det var pga en solskoldning, men nu er der gået meget lang tid siden så det tror jeg ik det er.
Og lige et sidste spørgsmål, er der nogle af jer andre som også har fået det her i teenager årene, og er i blevet mobbet med pletterne? Er lidt nervøs for skal starte på en ny skole, og er bange for at jeg vil blive hende med pletterne.
Anne96

Re: Vitiligo?

Indlægaf hannah » 29 05 2012, 11:54

Hej Anne :D Jeg kan ikke sige om det er vitiligo, men det kunne godt lyde som om det er :(

Jeg kan godt forstå, hvis du er bekrymret, men jeg er aldrig bleven mobbet pga vitiligo. Jeg har haft siden, jeg var barn. Det er meget forskelligt, hvordan vitiligoen opfører sig. Jeg har haft hvide pletter som er forsvundet igen, men så har jeg bare fået nye andre steder.

Du skal ikke gå i panik, du kan komme rigtig lang med makeup. Held og lykke. Bare skriv, hvis du vil vide mere :)

Hilsen Lena
mvh lena
hannah

Geografisk sted: århus

Re: Vitiligo?

Indlægaf SusanneR » 29 05 2012, 12:59

Hej Anne.

Tjaaa, det lyder som om at du har Vitiligo. Men er det ikke også hvad din læge mener?

Jeg vil også sige til dig at du ikke skal fortvivle. Der er mange muligheder for at skjule det. Jeg bruger selv selvbruner om natten og solcreme om dagen.
Ang. Hjælp mod det….. Ja der rammer du lige et øm punkt :wink: Der kan jeg kun sige at vi søger :)

Jeg fik det først i 30erne, men jeg ved, at hvis du læser mere her inde så kan du finde noget, hvor andre har skrevet om at være ung med Vitiligo.

Jeg kan kun sige BRUG OS…. Vi er her for at hjælpe hinanden og dele når det går op og hvis der er noget der går ned.

God dag :)
Susanne
SusanneR

Geografisk sted: Jylland

Tilbage til Generelt