Ny Herinde.... Søn på 9 har Fået Vitiligo.

Dette rum er til generel snak om vitiligo/pigmentmangel
Besvar
Willock

Ny Herinde.... Søn på 9 har Fået Vitiligo.

Indlæg af Willock » 01 07 2011, 11:53

Hej

Har fundet dette forum, fordi vi endelig har fået ord på hvad vores søns "mystiske hvide pletter kan være"

Hans læge mener det er vitiligo, men hvordan kan man være sikker?

Andre læger har foreslået svampeangreb, eller arvæv efter sår. men jo flere pletter der dukkede op jo mere sikker blev jeg på at det ikke kunne være ar fra sår. Jeg blev sikker i min sag da 2 pletter dukkede op ved roden af penis. da jeg med sikkerhed vidste at der havde der ikke været sår eller skader der kunne give "ar"
Hans største plet startede som et "ar" efter et brandmærke på låret. Han faldt på et gulv og gled og lavede derved et brandmærke på sit lår på str. med en 5 krone. Dette mærke er siden vokset og måler nu ca 5x6 cm. Og han har nu ved siden af 12 andre pletter på ryg bryst og arme... i str fra 1 cm til 3 cm i diameter.

Det betyder intet for ham endnu. Han er ligeglad, men hvis der kommer flere med tiden i mere synlige områder kunne det jo nok give betydning.

Håber I kan råde mig lidt til hvordan vi bedst muligt ruster ham. og hvad vi kan forvente i fremtiden.

Tilde
mikeymike
Geografisk sted: Horsens

Re: Ny Herinde.... Søn på 9 har Fået Vitiligo.

Indlæg af mikeymike » 01 07 2011, 16:23

Hejsa....
Udfra hvad du beskriver tror jeg helt sikkert det er Vitiligo. Min læge, sagde også noget om svampeangreb da jeg først meldte mig hos ham. Prøv evt hudlæge, han ved nok bedre...
Du skriver at han har pletter på steder som er meget karakterisk for Vitiligo, deriblandt kønsorganer.
Du nævner også at han har en hvis plet efter et sår. Dette er også normalt for Vitiligo, for når man mister hud/får et sår kommer der ikke pigment det sted igen. Dem har jeg mange af.
Omkring om det får betydning for ham, vil jeg sige er op til dig som forældre. Jeg fik først Vitiligo som 15år, så det kunne ikke have været dårligere timet. Men idag er jeg komplet ligeglad med pletterne, og faktisk stolt af dem. Da jeg føler mig anderledes end andre osv.
Så din opgave er og lære din søn, at bare fordi han har hvide pletter er han ligeså god som andre. Lær ham at det kun er kosmetisk. Altså det hverken smitter eller gør ondt. Lær ham og være åben omkring det. For udviser man selvtillid omkring det, er andre folk mere imødekommende, og kan bedre "acceptere" man er lidt anderledes.
Skulle han få pletterne i ansigt, og han f.eks få et job eller lignende, hvor man skal være "pæn", så findes der jo make up til og dække det væreste, så andre ikke fokusere på det.
Hilsen Mikael,
Skriv endelig igen, hvis du har konkrete spøgsmål
Besvar