Ny bruger

Dette rum er til generel snak om vitiligo/pigmentmangel
Besvar
MarleneHolm
Geografisk sted: Skanderborg

Ny bruger

Indlæg af MarleneHolm » 26 06 2009, 21:27

Hej. Jeg er 31 og har haft "hvide pletter", som min familie altid har kaldt dem siden jeg blev født. Jeg har nu studeret lidt ang. vitiligo og er blevet ret sikker på at det er hvad jeg har. Da jeg er født med det, er det ikke noget jeg har spekuleret så meget over før nu. Men det har bredt sig i perioder gennem hele mit liv. Jeg har til hensigt at tale med min læge om det, da det ville være rart at få klar besked. Jeg har arvet det efter min far, som kun var ramt på hænderne. Jeg er idag hvid på fødder, knæ, mave, hænder, pletter på bryst og ryg, i mundvigene, omkring øjnene og ved hårgrænsen. Jeg må ærligt indrømme, at efter jeg har studeret lidt på nettet (og set diverse fotos), er jeg temmelig rystet. Jeg håber sandelig ikke jeg ender med at blive fuldstændig hvid. Selvom jeg idag er hvid på ca. en tredjedel af kroppen (et hurtigt skøn), så sætter jeg stor pris på den farve jeg dog stadig har. Jeg er vældig glad for at opdage det her forum, da jeg ikke før har haft mulighed for at tale med andre der har problemet i samme grad som jeg.
Marlene Holm
moderen
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Ny bruger

Indlæg af moderen » 09 07 2009, 11:21

Hej Marlene Holm.
Jeg er ikke selv ramt af vitiligo, men det er vores dreng. Og vi blev også rigtig glade da vi opdagede dette forum, for lige sindede. :) Dog vil jeg sige, at søg din læge, og få en diagnose.
Du nævner ikke , om disse hvide pletter har haft generet dig i din barndom - jeg tænker at det engentlig "bare" handler om at få diagnosen??. Det kan være rart at få navn på :)

rigtig god sommer
moderen

MarleneHolm skrev:Hej. Jeg er 31 og har haft "hvide pletter", som min familie altid har kaldt dem siden jeg blev født. Jeg har nu studeret lidt ang. vitiligo og er blevet ret sikker på at det er hvad jeg har. Da jeg er født med det, er det ikke noget jeg har spekuleret så meget over før nu. Men det har bredt sig i perioder gennem hele mit liv. Jeg har til hensigt at tale med min læge om det, da det ville være rart at få klar besked. Jeg har arvet det efter min far, som kun var ramt på hænderne. Jeg er idag hvid på fødder, knæ, mave, hænder, pletter på bryst og ryg, i mundvigene, omkring øjnene og ved hårgrænsen. Jeg må ærligt indrømme, at efter jeg har studeret lidt på nettet (og set diverse fotos), er jeg temmelig rystet. Jeg håber sandelig ikke jeg ender med at blive fuldstændig hvid. Selvom jeg idag er hvid på ca. en tredjedel af kroppen (et hurtigt skøn), så sætter jeg stor pris på den farve jeg dog stadig har. Jeg er vældig glad for at opdage det her forum, da jeg ikke før har haft mulighed for at tale med andre der har problemet i samme grad som jeg.
moderen
kaya
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ny bruger

Indlæg af kaya » 12 09 2009, 13:40

Jeg har haft vitiligo hele mit liv (siden jeg var 4) det har ikke haft generet mig i min barndom - har vel egentlig bare accepteret det, for det var nu engang sådan jeg så ud - det der dog var rart ved at vide at det var en sygdom, var at når folk spurte mig hvorfor jeg så sådan ud, så kunne jeg svare dem - Kan dog også huske at voksne var værrer til at stirre og hviske end børn var. Med årene har min vitiligo flyttes sig meget rundt og er i det hele taget blevet mindre ( før havde jeg helt hvide knæ, albuer, rundt om øjnene, under armene og på fødderne) i dag har jeg stadig de samme pletter på fødderne som da jeg var barn - men synes nu at de er charmerende :D mine knæ,arme og ansigt er 98 % normale og så har stået stille i en del år - det er dog begyndt at rumstere igen, så har fået hvide tæer og fingre, som nu igen er ved at blive brunt
Ingen.......end ikke regnen har så store hænder!!
Besvar