Vitiligo eller hudsvamp?

Dette rum er til generel snak om vitiligo/pigmentmangel
Besvar
Phi Ly

Vitiligo eller hudsvamp?

Indlæg af Phi Ly » 12 12 2008, 17:20

Hejsa

Jeg er en ung dreng på 17 år, der ligesom de fleste unge teenagere lider af acne. Jeg har prøvet alt, og kan love for at der ikke er noget der hjælper mere end at gå i solarie. Da det samtidig med at tørre huden således at bumserne dør, får man også gamle ar til at forsvinde. Men så er der jo risikoen for hudkræft, hudsvamp osv., jeg altid har frygtet og desværre ser det ud til at jeg endelig er blevet ramt.

For selvom jeg har mine halvt-orientalske gener og således meget nemt bliver brun og kan holde til strålerne bedre end andre, har jeg fået en hvid plet på panden/tindingen/hårgrænsen. Det skal siges at jeg adskillige gange på grund af sol har fået bitte små hvidepletter, der dog hurtigt er forsvundet igen efter et par uger (har endda fået nogen på hagen, og der vokser ikke skæg de steder - meget mærkeligt). Men som sagt har jeg fået denne hvide plet på panden, som jeg har haft i nogle uger nu. Den føles overhovedet ikke som de andre små hvide pletter jeg tidligere har haft, og huden dér adskiller sig fra det omkringliggende, normale hår, da huden føles noget mere tør og ru. Jeg kan sommetider "skrabe" noget dødt hud væk. Og selvom det ser hvidt ud, ser det sommetider ud som om pletten også bliver orange/rød-agtigt.

Jeg havde til at starte med overhovedet ingen anelse om, hvad det kunne være, men da jeg så endelig fik talt med min far om det, mente han helt sikkert at det var noget hudsvamp (han ved ikke jeg tager solarie). Han gav mig derfor noget Brentan 2% som skulle hjælpe mod hudsvamp, men jeg synes ikke der er sket den store forskel andert end at min hud føles mere normal, men er stadig total bleg dét sted. Har heller ikke taget sol siden sidst.

Men da jeg endnu ikke engang har været til hudlæge, og der desværre er denne meget lange venetid på 2 måneder endnu, vil jeg meget gerne høre noget fra jer. Ville gerne høre hvordan de vitiligo-ramte steder føles? Føles huden bare glat som det ikke-udsatte hud ved siden af, eller er det også nærmest sådan en tør og ru hud?
Phi Ly

Re: Vitiligo eller hudsvamp?

Indlæg af Phi Ly » 12 12 2008, 17:34

Da jeg åbenbart ikke kan rette indlægget, vil jeg gerne lige nævne en vigtigt ting, nemlig at den ofte klør. Hvorfor jeg altså mest hælder til at det er en eksem?

Vitiligo klør da ikke vel? :)

På forhånd tak.
moderen
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af moderen » 15 12 2008, 18:30

hej Phi ly

Jeg har ikke vitiligo selv men det har min dreng på 6 år. Og hans pletter føles ikke ru eller "skællet" og de klør aldrig. :) Håber at du finder en creme der kan hjælpe dig...god jul...
mvh. Linda
moderen
Phi Ly

Indlæg af Phi Ly » 16 12 2008, 22:21

Hej Moderen

Du skal have mange tak for dit svar. Har endnu ikke været til hudlægen, men er nu næsten sikker på at det er en svamp/eksem.

Så takker mange gange for dit svar
og siger
GOD JUL! :D
Grete
Geografisk sted: dk

Indlæg af Grete » 20 12 2008, 23:45

Hejsa

Ja du må se hvad hudlægen siger...
Jeg har selv vitiligo og har tidligere skrevet indlæg omkring nogle lysbehandlinger jeg får hos hudlægen.
Mine vitiligoramte steder bliver røde og huden kan blive tør og ru pga UVB lysbadene, så jeg sørger for at smøre med en god fugtighedscream.
Så hvis du tager sol kan huden godt blive rød og ru, hvis der ikke er noget pigment af den ene eller anden grund... (vitiligo eller eksem).
Grete
Besvar